Schrijven voor Google

Door Joeri Detering

Een vraag die ik vaak gesteld krijg is: “Hoe schrijf ik goede teksten voor de zoekmachine?”. Mijn antwoord komt vaak op hetzelfde neer. “Niet.”.

Er heerst nog steeds een mythe dat puur voor zoekmachines schrijven werkt. Het draait meer om de relevantie van de tekst voor je bezoekers. Ja, zoekwoorden moeten voorkomen in je tekst. Maar nee, niet tientallen keren.

Er is een verschil tussen schrijven voor Google. En het schrijven van zoekmachinevriendelijke teksten. Vage zinnen volgepropt met zoekwoorden lezen gewoon niet lekker. Tenminste, vind ik dan hé.

Kortom, schrijf voor je bezoekers. Niet voor Google. Verwarrend? Lees snel verder.

Teksten schrijven voor Google

Puur schrijven voor Google gaat al snel lijken op het spammen van zoekwoorden. Een zoekwoord dramatisch vaak herhalen is niet slim. Het kan je namelijk posities in Google kosten. Dit fenomeen noemen ze over-optimalisatie.

Wat wel de juiste manier is? Wees creatief.

Tips:

  • Hou je teksten concreet en maak geen gebruik van onnodige woorden in je tekst waarin je iets duidelijk wilt maken op een manier dat eigenlijk ook binnen twee woorden uitgelegd kan worden. Snap je ‘m? Hou het concreet.
  • Splits teksten op in korte alinea’s.
  • Maak gebruik van headings (H1 en H2). Verwerk hier je zoekwoorden in.
  • Verwerk synoniemen op basis van je zoekwoorden. Google pakt die ook op.
  • Schrijf wat je bezoekers willen lezen. Niet wat jij wilt willen lezen.

SEO titels en meta omschrijvingen

Vergeet tijdens het schrijven niet een pakkende titel en meta omschrijving. Verwerk hier je zoekwoorden in. Met de SEO WordPress plugin van Yoast kun je dit eenvoudig toevoegen:

Schrijven voor Google

Met de pagina-analyse kun je checken of er iets beter kan. Focus je hier niet al teveel op. Zie het als handigheidje:

WordPress SEO

Tips:

  • Schrijf een concrete en pakkende titel
  • Schrijf een overtuigende meta omschrijving
  • Verwerk je zoekwoorden in het begin van titels en meta omschrijvingen