Website optimaliseren met Hotjar

door | jul 10, 2015 | Conversie Optimalisatie | 0 Reacties

Hotjar

Hotjar is een conversie optimalisatie tool waarmee je kort gezegd echt inzicht krijgt in bezoekersgedrag. Als er een ding is wat ik heb geleerd, is dat aannames een enorme vuilkuil kunnen zijn. Bezoekers kunnen namelijk erg onvoorspelbaar zijn. Oftewel, mensen.

Google Analytics geeft al redelijk inzicht in bezoekersgedrag. Helaas niet genoeg. Je kunt niet zien wat bezoekers echt doen op pagina’s. Je weet dat ze er zijn, of zijn geweest, maar je hebt geen idee waar de aandacht heengaat. Zelfs met Google Tag Manager niet.

Vandaar heeft David Darmanin (oprichter van Hotjar) deze tool gebouwd. Een combinatie van de meest belangrijke website optimalisatie factoren. Het enige wat nog mist is A/B testen. Ze zijn bezig om deze tool te integreren met Optimizely en Unbounce.

Waar bestaat Hotjar uit?

Heatmaps
Heatmaps zijn een visuele weergave van waar bezoekers klikken, bewegen en scrollen:

heatmap

Recordings
Met de Recordings functie kun je exact zien wat een bezoeker doet op jouw website.

recordings

Funnels
Met de Funnels functie kun je bekijken hoeveel bezoekers bij een bepaalde pagina afhaken.
funnels

Forms
Je kunt met Forms zien hoeveel bezoekers een bepaald formulier invullen. Naast het percentage kun je ook zien hoelang bezoekers hierover doen.
forms-hotjar

Polls
Met de Polls functie kun je bezoekers vragen om hun feedback en mening. Erg waardevol.
polls

Surveys
Met de Surveys functie kun je niet alleen via je website, maar via vrijwel elke manier gebruikers een vragenlijst laten invullen.

surveys

 

Recruiters
Met de Recruiters functie kun je bezoekers vragen om hulp met het optimaliseren van jouw website. Het verschil tussen de Poll en Recruiters functie is dat bezoekers hier gegevens kunnen achterlaten.
recruiters

Hotjar installeren voor WordPress

Je kunt Hotjar eenvoudig installeren (€29,- per maand) met de Insert Headers and Footers plugin.

Ga in Hotjar naar Sites & Organisations en voeg jouw website toe. Klik vervolgens op Tracking Code en plak deze in de plugin (Instellingen > Insert Headers and Footers > Scripts in Header).

hotjar-tracking-code
De code kopieren.

scripts-in-header

Plak de code vervolgens in de plugin. That’s it!

En nu?

Nu begint het leukste. Optimaliseren!

Om je op weg te helpen kun je beginnen met de onderstaande ideeën:

  • Bekijk wat bezoekers doen op pagina’s met een hoog bouncepercentage. Valt je iets op? Verbeter en test het.
  • Maak een poll en vraag bezoekers wat zij missen op jouw website.
  • Bekijk met behulp van een Heatmap welke elementen de aandacht trekken van bezoekers.

Tip: Ga niet over een nacht ijs. Zorg dat je genoeg data hebt voordat je aanpassingen verricht.

Hotjar Founding MemberVind jij Hotjar ook interessant?

Laat gerust een reactie achter. Uiteraard stel ik het op prijs indien je dit blogbericht deelt.